W roku szkolnym 2014/2015 w naszej Szkole wdrożyliśmy innowację pedagogiczną: „Z kamerą wśród… lektur szkolnych”.
A oto założenia naszej innowacji:
I. WSTĘP Wszechstronny rozwój ucznia jest priorytetowym zadaniem naszej szkoły. Nasi wychowankowie to dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Trudności, z którymi borykają się uczniowie to przede wszystkim brak umiejętności cichego czytania i zrozumienia tekstów literackich. Jednym ze sposobów stymulowania rozwoju uczniów i poszerzania ich wiedzy na temat literatury polskiej i światowej jest wykorzystanie na lekcjach języka polskiego projekcji adaptacji filmowych lektur szkolnych. Świat przedstawiony w dziele literackim wprowadza czytelnika w rzeczywistość, której nie zna – zarówno społeczną, etniczną jak i geograficzną. Ukazuje skomplikowane problemy moralne, etyczne, trudne wybory postaci książkowych, nietypowe zachowania. Książka uczy życia, radzenia sobie z samym sobą. Kontakt z literaturą nie tylko wzbogaca wiedzę o otaczającym świecie i słownictwo, ale także pobudza wyobraźnię, myślenie logiczne i abstrakcyjne, uczy kreatywności. Osiągnięcie tych celów nie jest w pełni możliwe w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, dlatego doskonałym rozwiązaniem tego problemu jest adaptacja filmowa lub teatralna lektury szkolnej, która umożliwia poznanie treści i przekazów moralnych lektury. Dodatkowo ekranizacja książki umożliwia wprowadzenie podstawowej wiedzy z zakresu filmoznawstwa i teatrologii.
II. ZAŁOŻENIA I ZAKRES INNOWACJI Wprowadzana przez nas innowacja pedagogiczna będzie miała formę zajęć języka polskiego. Poszczególne lekcje poświęcone będą prezentacji multimedialnej oraz ćwiczeniom umożliwiającym analizę i interpretację utworu. Podczas „spotkań z literaturą” nauczyciel powinien:
- wspomóc, wzbogacić, rozwinąć, ukształtować
- wskazać sposób pokonywania trudności, ale nie wyręczać
- stworzyć szansę na osiąganie sukcesu
- wzbudzić w dzieciach zainteresowanie i wiarę we własne umiejętności.
Nauczyciel umożliwia uczniom samodzielną pracę, dostosowuje formy i tempo pracy do możliwości intelektualnych dzieci. Stwarza atmosferę ciepła, zrozumienia i życzliwości. Nabywanie trwałej wiedzy i zdobywanie umiejętności możliwe jest jedynie poprzez samodzielne pokonywanie trudności. Zajęcia będą zawierały poniższe etapy:
- Zaciekawienie – krótki wykład nauczyciela wprowadzający w tematykę analizowanej lektury oraz prezentujący tło historyczno – literackie.
- Prezentacja multimedialna, prezentacja multimedialna połączona z głośnym czytaniem wybranych fragmentów lektury.
- Różnego typu zadania i ćwiczenia.
- Podsumowanie pracy, utrwalenie poznanych wiadomości, ocena pracy uczniów.
Każdy z uczniów oprócz zeszytu przedmiotowego będzie posiadał dodatkowy zeszyt, w którym zapisywane będą podsumowujące każdą przeanalizowaną lekturę notatki. Działania innowacyjne „ Z kamerą wśród… lektur szkolnych” wdrażane będą w Zespole Niepublicznych Placówek Oświatowych w Częstochowie w roku szkolnym 2014/2015, od września do czerwca. Prezentowana innowacja adresowana jest do uczniów II i III etapu edukacyjnego. Zajęcia z lekturą odbywać się będą w wymiarze od 5 do 15 jednostek lekcyjnych w półroczu ( w zależności od długości adaptacji filmowej) w ramach lekcji języka polskiego.
III. CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- Poszerzenie wiedzy na temat literatury polskiej i światowej
- wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka
- rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie z treścią szkolnych lektur
- rozwijanie umiejętności świadomego odbioru przekazu multimedialnego
- poszerzenie wiedzy na temat historii literatury
- wzbogacenie wiedzy ogólnej i słownictwa
- dostarczenie podstawowych informacji z zakresu filmoznawstwa i teatrologii
- rozwijanie logicznego myślenia – wyodrębnianie związków przyczynowo – skutkowych
- rozwijanie umiejętności oceniania postaw i zachowań bohaterów
- doskonalenie tworzenia wypowiedzi ustnych – wyrażania opinii, poglądów, sądów, argumentowania
- wyrażanie swoich uczuć werbalnie i niewerbalnie: mimiką i gestem
- rozbudzanie wrażliwości estetycznej
IV. METODY
Na zajęciach będziemy stosować poniższe metody pracy:
- metody słowne: wykład, dyskusja, burza mózgów
- metody eksponujące: pokaz – projekcja
- metody praktyczne: zestawy ćwiczeń, karty pracy
- metody aktywizujące : drama, przekład intersemiotyczny,
V. TEMATYKA ZAJĘĆ
Szkoła Podstawowa: Klasa IV
- „Kot w butach” – bajka animowana wytwórni Walta Disney’a. Czego uczy nas bajka o kocie ? Czym jest animacja?
- „Akademia Pana Kleksa”, reż. K. Gradowski Niezwykły nauczyciel, niezwykła szkoła. Rola ścieżki dźwiękowej w filmie.
Klasa V
- „Tajemniczy ogród”, reż. A. Holland Czym jest prawdziwa przyjaźń? Najbardziej znane nagrody filmowe.
- „Pan Tadeusz”, reż. A. Wajda( fragmenty). Jak przedstawiona zostaje przyroda w epopei A. Mickiewicza? Filmowe środki wyrazu.
- „Ania z Zielonego Wzgórza”, reż. K. Sullivan Czy lubimy Anię? Ocena bohaterki.
- „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”, reż. A. Adamsom Dobro zawsze wygrywa. Czym są efekty specjalne?
Klasa VI
- „Pinokio”, reż. R. Benigni Dlaczego drewniana lalka chce zostać prawdziwym chłopcem? Dubbing – trudne słowo.
- „W pustyni i w puszczy”, reż. G. Hood Niezwykła przygoda w pustyni i w puszczy. Rola zwierzęcych aktorów w filmie.
Gimnazjum Klasa I 1. „Krzyżacy” reż. A. Ford Rycerz i dama jego serca. Cyfrowa korekcja obrazu. 2. „Romeo i Julia”, reż. B. Luhrmann ”Romeo i Julia” – najsłynniejszy dramat miłosny. Jak sztuka sceniczna zmieniła się w film? 3. „Zemsta”, reż. A. Wajda Komizm postaci w „Zemście”. Wpływ obsady aktorskiej na odbiór postaci i filmu. Klasa II
- „Pan Tadeusz”, reż. A. Wajda Opowieść o polskiej szlachcie i polskich obyczajach. Andrzej Wajda najsłynniejszym polskim reżyserem
- „Kamienie na szaniec”, reż. R. Gliński Opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Język filmu a rzeczywistość literacka.
- „Władca pierścieni”, reż. P. Jackson Drużyna pierścienia i walka ze złem. Rola detalu w akcji.
Klasa III
- „Pianista”, reż. R. Polański Ekranizacja wspomnień Władysława Szpilmana.
- „Balladyna”, reż. A. Hanuszkiewicz Motorami po malinach czyli sensacja na scenie. Nowatorska scenografia i zaskakujące rekwizyty w tragedii doby romantyzmu.
- „Skąpiec”, reż. J. Bratkowski Intryga za intrygą czyli o świecie przedstawionym w Skąpcu Moliera.
VI. SPODZIEWANE EFEKTY
- Poznanie treści lektur.
- Świadomy odbiór treści pokazu multimedialnego.
- Zdobycie wiedzy na temat historii literatury.
- Poszerzenie zakresu słownictwa i wiedzy ogólnej.
- Zdobycie wiedzy z zakresu filmoznawstwa i teatrologii.
- Rozwinięcie myślenia logicznego i przyczynowo – skutkowego.
- Samodzielne ocenianie postaw i zachowań bohaterów.
- Tworzenie poprawnych pod względem stylistycznym, kompozycyjny i logicznym wypowiedzi ustnych na wskazany temat.
- Nabycie umiejętności swobodnego komunikowania się.
- Wyrażanie uczuć drogą werbalną i niewerbalną
- Rozwinięcie wrażliwości estetycznej.
- Zwiększenie motywacji do pracy indywidualnej i zespołowej
VII. EWALUACJA
Badanie efektów wdrażania innowacji będzie monitorowane na bieżąco przez nauczycieli i dyrekcję placówki. Ewaluacja będzie polegała na przeprowadzeniu ankiet skierowanych do uczniów biorących udział w innowacji. Będzie ona przeprowadzona na koniec roku szkolnego. Ewaluacja będzie się również opierała o rozmowy przeprowadzane z uczniami i obserwacje uczniów w trakcie trwania zajęć. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione dyrektorowi i radzie pedagogicznej po zakończeniu innowacji.
Autorki innowacji: Kamila Cisłowska, Joanna Panicz